Osaczeni czy zbawieni? Logika funkcjonowania trendów

Dynamika społeczna dąży do stałego rozwoju i zmiany, czego dowodzi ewolucja upodobań, przyzwyczajeń. Te siłą rzeczy materializują się w innowacyjnych technologiach. Nowe potrzeby wymagają zaspokojenia, w czym pomaga perspektywiczne myślenie oraz odpowiednie odczytywanie sygnałów z otoczenia. Faktem jest, iż atmosfera naszych czasów już podlega pogłębionej obserwacji. Podejmowane działania mają na celu jak najdokładniej odzwierciedlić ducha przyszłych lat i przyczynić się do stworzenia produktów uszytych na miarę kolejnych pokoleń. 

Raportowaniem bieżących tendencji zajmuje się trendwatcher. Obiektem jego fascynacji są ludzkie wyzwania oraz preferencje. Uwagę kieruje na sytuacje dnia codziennego, gdzie zarówno powtarzające się schematy, ale i subtelne przesłanki warunkują występowanie konkretnych trendów.  

Chociaż wiodące wzorce pojawiają się w niemal każdej branży, szczególnie dostrzegalne są właśnie w przemyśle modowym. Oparta o dany motyw kolekcja stanowi jedynie ogniwo końcowe podczas pracy w sezonie. Widoczne prądy są efektem długotrwałych obserwacji zachowań i nastrojów ekonomiczno-społecznych. Kiedy niestabilność gospodarcza pogłębia poczucie niepewności, przekłada się to na decyzje zakupowe i potrzebę spowolnienia. Liczne branże podejmują wówczas próby stworzenia świata odpowiadającego aktualnym problemom, wychodzą naprzeciw tęsknotom zwykłego człowieka. Zatem propozycje aranżacji wnętrz prawdopodobnie bazować będą na kolorach stonowanych, odzież stanie się prosta, a przestrzeń minimalistyczna.  

Ogromny potencjał drzemie w samej psychologii barw. Każdy kolor opowiada unikalną historię, a w akompaniamencie dobrze dobranej nazwy potrafi pobudzić lub ukoić. W celu dotarcia do szerszego grona odbiorców producenci farb opracowują nie jedną, a kilka palet, których odcienie w ostatecznym rozrachunku pozostają spójne i adekwatne względem wiodącego tematu. Pozwala to utrzymać rentowność firmy i wyjść naprzeciw pragnieniom konsumenta.

Zachowania zbiorowe pomagają stworzyć niewidzialną aurę bezpieczeństwa, w której zgodność i wspólnota odgrywają kluczową rolę. Dlatego produkowaną seryjnie odzież, niezależnie od docelowego rynku zbytu, łączą pewne cechy wspólne. Gdy proponowany w sezonie krój trafia na półki sklepowe, zwykle znajduje uznanie szerszego grona odbiorców. Wyborów nie dyktuje bowiem jedynie wierność własnemu gustowi. Równie ważna jest potrzeba przynależności, która często nieuświadomiona urealnia się poprzez zakup produktu obecnie w trendzie.  

Prognozowanie przyszłych tendencji to zdolność do kreatywnego zestawiania i łączenia zjawisk pozornie niezależnych. Aby finalne wnioski okazały się stosowne, a bazujące na nich idee możliwie atrakcyjne, eksperci używają wrodzonej wrażliwości oraz naukowych rozwiązań.  Analiza makrootoczenia może zawierać się więc w obserwacji przemian globalnych, ale i zmian mniej intuicyjnych, mających źródło w zachowaniach subkultur.  

Metoda PESTEL pozwala uchwycić wpływy z dziedzin politycznych jak i ekonomicznych, społecznych, technologicznych, środowiskowych oraz prawnych. Umożliwia syntezę informacji dotyczących stylów życia społeczności, zaangażowania rządu w gospodarkę, relacji na linii produkt-technologia.  

Foresight to z kolei proces skupiony wokół trzech filarów. Publiczną debatę poprzedza indywidualny namysł, a kończy kreacja wizji produktu. Podejście ma zasadniczy cel, aby w aktywny sposób przygotować jednostki na nadchodzące zmiany. Wszelkie symulacje, sondaże oraz panele dyskusyjne służą jak najtrafniejszej diagnozie rzeczywistości.  

W praktyce niezwykle ciężko uchwycić jednak przyczynę danego trendu, dlatego aby starania przerodziły się w efektywne strategie warto stosować triangulację poznanych metod.  

Czego zatem spodziewać się w nadchodzącym czasie? Spokoju, rozwagi, świadomości własnych granic i komfortu. W ostatnich dniach dokonaliśmy wielu podziałów na rzeczy przydatne i zbyteczne. Przedmioty materialne zastąpione zostały przez emocjonalne doznania jak szczera rozmowa, pobyt na łonie natury. Wagę tych doświadczeń potwierdza rynkowa dominacja zieleni, brązów, szarości. Zachowania społeczne również uległy zmianie, minimalistyczne podejście zrodziło trend na multifunkcjonalność. Potrzeba kontaktu i większa dyspozycja czasowa spowodowały zainteresowanie lokalnym otoczeniem, a w szerszej perspektywie nawet angaż w działania ulubionych marek.   


Studia nad otoczeniem to analiza długo- i krótkofalowych tendencji. Rzetelnie uchwycone kształtują popyt na poszczególne usługi i nowe produkty. Indywidualne spostrzeżenia trendwatcher’ów budują obraz większych projektów, którym pomyślność zapewnia połączenie pracy reprezentantów różnych dziedzin. Architekci wspólnie z marketingowcami, logistykami czy projektantami formują wizje przyszłości. Publikowane raporty poparte są analizą kodów kulturowych, inspirowane literaturą, sztuką. Prezentowane konkluzje są wypadkową obserwacji ludzkich reakcji, pozytywnych jak i zdystansowanych. 

Trendy nie są zjawiskiem stałym. Wynikają z naszych wyborów, a więc mogą być łatwo reinterpretowane i zastępowalne. Choć bywają banalizowane, w gruncie rzeczy konsekwencje ich występowania pozostają w ścisłej korelacji z samopoczuciem i samooceną jednostek.





Warte uwagi:

https://dbc.wroc.pl/Content/36530/PDF/Hajdas_Metody_Przewidywania_Trendow_w_Makrootoczeniu_2016.pdf










Komentarze